Generelle vilkår og betingelser

Anvendelsesområde

1.1 Disse generelle salgsvilkårene («GSV») gjelder for alt salg av produkter fra Abena, til tross for eventuelle motstridende eller ytterligere vilkår og betingelser i enhver skriftlig avtale mellom partene. Ingen slike motstridende eller ytterligere vilkår og betingelser skal anses som akseptert av Abena med mindre og inntil Abena uttrykkelig bekrefter aksepten skriftlig.

1.2 Abena forbeholder seg retten til å endre disse GSV når som helst. Abena vil gi Kunden tre (3) måneders varsel om eventuelle endringer.

Tilbud, innkjøpsordrer og ordrebekreftelser

2.1 Alle skriftlige tilbud fra Abena er åpne for aksept innen tre (3) kalenderdager fra utstedelsesdatoen, med mindre annet er spesifikt angitt der, og er avhengig av tilgjengeligheten av produktene som tilbys.
 
Alle innkjøpsordrer utstedt av kunden skal som et minimum spesifisere type og antall forespurte produkter, gjeldende enhetspriser, leveringssted og ønskede leveringsdatoer. Ingen innkjøpsordre skal være bindende for Abena med mindre og før den er bekreftet skriftlig.

En ordre er ikke bindende for Abena før Abena har utstedt en ordrebekreftelse.

Ved avvik mellom Bestillingen fra Kunden og Ordrebekreftelsen fra Abena, skal innholdet i Ordrebekreftelsen gjelde.

Priser og betalingsbetingelser

3.1 Prisene skal være de som er angitt i Abena Ordrebekreftelsen. Prisene er, med mindre annet er oppgitt, eksklusive skatter, pålegg og andre avgifter.

3.2 Betaling skal skje innen 14 kalenderdager fra leveringsdato eller fakturadato, avhengig av hva som er senere, uten motregning eller fradrag.

3.3 Kunden må sende inn slik finansiell informasjon fra tid til annen som med rimelighet kan kreves av Abena for etablering eller videreføring av betalingsbetingelser. ABENA kan etter eget skjønn når som helst endre avtalte betalingsbetingelser uten varsel ved å kreve betaling kontant på forhånd eller kontant ved levering, bankgaranti, remburs eller på annen måte.

Hvis kunden unnlater å betale en faktura innen syv (7) kalenderdager etter forfallsdatoen for betalingen, kan ABENA suspendere leveringen av enhver kjøpsordre eller eventuell gjenværende saldo av den inntil betaling er utført, eller avslutte leveringen av en kjøpsordre eller eventuell gjenværende saldo ved å gi skriftlig varsel om oppsigelse innen syv (7) kalenderdager etter utløpet av utsettelsesperioden.

ABENA kan kreve renter fra forfallsdato til betalingsdato med en sats på 1 1/2 % per måned. Dette skal komme i tillegg til, og ikke være en begrensning av, andre rettigheter eller rettsmidler som ABENA er eller kan være berettiget til ved lov eller i egenkapital.

I tilfelle oppførsel fra kundens side som utgjør brudd, spesielt i tilfelle forsinket betaling eller en søknad om åpning av insolvensbehandling, skal ABENA ha rett til å kreve tilbake de leverte produktene. Etter at produktene er krevd tilbake, skal ABENA ha rett til å selge produktene, hvorved eventuelle resulterende inntekter skal motregnes mot kundens gjeld, minus rimelige salgskostnader eller andre tilknyttede kostnader.

Hvis eiendomsforbeholdet ikke er effektivt i henhold til den utenlandske lovbestemte loven i landet eller staten der produktene befinner seg, skal typen sikkerhet som tilsvarer eiendomsforbehold på dette stedet anses å være avtalt mellom partene. Hvis samarbeid med kunden er nødvendig for at slike rettigheter skal gjelde, skal kunden, på forespørsel fra ABENA, være forpliktet til å iverksette alle tiltak som er nødvendige for å etablere og opprettholde slike rettigheter til eiendomsforbehold.

Leveringsbetingelser og forsinket levering

4.1 Med mindre annet er uttrykkelig angitt i ordrebekreftelsen, skal alle leveranser av produkter være Free Carrier (FCA) i samsvar med Incoterms 2010. Risikoen for tap av eller skade på produkter skal overgå i henhold til avtalt leveringstid.

4.2 Leveringsdatoene for produkter skal være de som er angitt i ordrebekreftelsen. Hvis Abena ikke leverer produktene innen fjorten (14) kalenderdager etter avtalt leveringsdato, kan kunden si opp den gjeldende innkjøpsordren helt eller delvis (for de produktene som er berørt av forsinkelsen) ved å gi skriftlig varsel om oppsigelse til Abena innen fem (5) kalenderdager etter utløpet av utsettelsesperioden. Dette skal være Kundens eksklusive rettsmidler ved forsinket levering.

Abena forbeholder seg retten til å levere i partier.

Abena skal pakke og merke alle produkter i samsvar med Abenas standard for det spesifikke produktet, med mindre annet er skriftlig avtalt.

Aksept av produkter

5.1 Kunden må inspisere produkter ved mottak i kundens lokaler. Kunden anses å ha akseptert leverte produkter med mindre skriftlig varsel om avvisning som spesifiserer årsakene til avvisning er mottatt av Abena innen tre (3) arbeidsdager etter mottak av produktene.

Ved en latent mangel (mangler som ikke kunne oppdages ved vanlig og rimelig aktsomhet ved inspeksjon) må kunden klage senest 6 måneder etter fakturadatoen.

Abena vil, etter eget valg og bekostning; (a) erstatte de defekte produktene med feilfrie; (b) modifisere de defekte produktene slik at de blir feilfrie eller (c) refundere kjøpesummen for produktene.

Ansvarsbegrensning

Ingen av partene vil ha rett til, og skal heller ikke være ansvarlig for, indirekte, spesielle, tilfeldige, følgeskader eller straffbare skader av noe slag, inkludert, men ikke begrenset til, kostnader for driftsavbrudd, tap av fortjeneste, kostnader for fjerning og/eller reinstallering, kostnader for gjenanskaffelse, tap av data, skade på omdømme eller tap av kunder. Kunders innkreving fra ABENA for ethvert krav skal ikke overstige kjøpesummen for produktene som gir opphav til et slikt krav, uavhengig av kravets art, enten det er i kontrakt, tort, garanti eller på annen måte.

ABENAs ansvar, for alle forhold, skal være begrenset til 10 % av det totale beløpet som er betalt og skal betales til ABENA for produkter levert i løpet av 12-månedersperioden før datoen for varsel til ABENA om et krav.

Tilbakekallinger og klager

Begge parter skal uten forsinkelse bistå hverandre med å undersøke og avgjøre eventuelle klager, hendelser, nestenhendelser, uønskede hendelser, korrigerende tiltak og tilbakekallinger angående produktene innen 10 arbeidsdager eller mindre hvis offentlige myndigheter krever det.

Hvis en av partene mottar en klage fra en kompetent myndighet eller tilsynsmyndighet, vil de umiddelbart informere den andre parten, og begge parter vil bli enige om fra sak til sak hvilken part som skal svare/korrespondere med en slik kompetent/tilsynsmyndighet. Der det er hensiktsmessig, vil kjøperen gi ABENA returnerte prøver for undersøkelse.

Beslutningen om å tilbakekalle et produktparti ligger hos ABENA, men ABENA vil ta alle råd fra kjøperen i betraktning. Hvis pasient- eller brukersikkerhet er problemet, vil en tilbakekalling alltid bli iverksatt. ABENA vil avgjøre arten og hastekarakteren av en tilbakekalling av produktet, når det er hensiktsmessig, etter diskusjoner med kompetent/regulerende myndighet.

Når beslutningen om å tilbakekalle et produktparti er tatt, vil tilbakekallingen bli initiert av ABENA og utført i henhold til ABENAs krav til kvalitetssystem, med henvisning til EU-kommisjonens retningslinjer for overvåkingssystem for medisinsk utstyr. ABENA vil informere kjøperen om enhver handling som kreves av den, og kjøperen vil gi all rimelig assistanse. Kjøper er forpliktet til å kunne tilbakekalle produkter minimum på varenummernivå.

ABENA skal ha ansvaret for å rapportere til relevante kompetente myndigheter/tilsynsmyndigheter alle alvorlige hendelser eller nestenulykker knyttet til produktet i samsvar med EU-kommisjonens retningslinjer for overvåkingssystemet for medisinsk utstyr. Kjøper vil gi all assistanse som med rimelighet kan kreves i forbindelse med slik rapportering og eventuelle påfølgende undersøkelser.

Force Majeure

8.1 Hver av partene skal fritas for enhver forsinkelse eller svikt i ytelsen hvis det er forårsaket av en hendelse eller forhold utenfor deres rimelige kontroll, inkludert, men ikke begrenset til, force majeure-hendelser, krigshandlinger, brann, opprør, streik, lockout eller andre alvorlige arbeidskonflikter, opptøyer, jordskjelv, flom, eksplosjoner eller andre naturkatastrofer. Pliktene og rettighetene til den part som er unnskyldt på denne måten, skal forlenges på daglig basis for den tidsperiode som tilsvarer perioden for et slikt unnskyldelig avbrudd. Når slike hendelser har avtatt, skal partenes respektive forpliktelser gjenopptas. I tilfelle avbruddet av den unnskyldte partens forpliktelser fortsetter i en periode som overstiger tretti kalenderdager, skal hver av partene ha rett til å si opp de gjeldende salgskontraktene, uten ansvar, med tretti kalenderdagers skriftlig varsel til den andre parten.

Immaterialrettigheter

Abena-, Abri-, Bambo- og Delta-navnene, alle patenter, opphavsrettigheter og andre immaterielle rettigheter som eies av Abena, og oppfinnelser og verk skapt av Abena, skal til enhver tid forbli Abenas eiendom.

Kunden skal verken registrere eller ha registrert noen av de ovennevnte varemerkene, handelsnavnene, domenenavnene eller symbolene til Abena (eller varemerker, handelsnavn, domenenavn eller symboler som ligner på Abena). Eventuelle registreringer av Abenas navn og merke av kunden skal umiddelbart overføres til Abena på kundens regning.

Kunden skal umiddelbart slutte å bruke Abena-navnet og -merket ved oppsigelse av partenes avtale.

Hvis noen leverte produkter anses å krenke en tredjeparts immaterielle rettigheter og Abena er hindret å bruke disse, vil Abena, etter eget valg og regning, (a) skaffe seg retten til å fortsette å produsere og/eller selge produktene; (b) erstatte produktene med ikke-krenkende erstatninger forutsatt at slike erstatninger ikke medfører en vesentlig reduksjon i ytelse eller funksjon; (c) modifisere produktene for å gjøre dem ikke-krenkende; eller (d) refundere kjøpesummen for produktene minus et passende beløp for bruk. Det foregående angir Abenas eneansvar for brudd på immaterielle rettigheter.