ABENA Nova fra brukerens synspunkt
61 år gamle Gieneke opplevde våte netter før omsorgsarbeideren Diana introduserte henne for ABENA Nova. Gieneke og Diana deler nå sine erfaringer med å bruke smarte inkontinensprodukter på omsorgsboligen Marijke Hiem i Nederland.
«Jeg ønsket å prøve det ut for å se om og hvordan det fungerer. Og mest av alt ønsket jeg å hjelpe Gieneke, slik at hun ikke trengte å våkne opp i en våt seng lenger. Ikke alle ser fordelene med smarte inkontinensprodukter med en gang, men det utgjør en forskjell for beboeren.»
– Diana, omsorgsarbeiderDiana og Gienekes grunn til å bruke smarte inkontinensprodukter
På grunn av multippel sklerose opplever Gieneke problemer med mobiliteten. Hun har rullestol og sover i en spesiell seng som har et spesielt "vendesystem" som erstatter sengetøyet automatisk. For å gjøre endringsprosessen mindre belastende for henne og omsorgspersonene, begynte Gieneke å bruke ABENA Nova.
I begynnelsen var Gieneke skeptisk til ABENA Nova. «Mannen min og jeg eier et selskap innen dataspill og jobber med moderne teknologi», sier Gieneke. «Da jeg begynte å bruke ABENA Nova, så jeg potensialet det kunne ha. Men jeg var nølende: smart teknologi er like smart som menneskene som jobber med den.»
Likevel mener Gieneke at det er viktig å gi smarte inkontinensprodukter en sjanse. «Hvis du kan gjøre noe, gir det mer ro i sinnet for kundene, og gir deg [ABENA] de mest effektive måtene å bruke produktet ditt på, og hjelper mange mennesker også: ja, det er da jeg synes du bør gi noe en sjanse.»
Slik går det med ABENA Nova
Det har skjedd mange forbedringer siden ABENA Nova ble tatt i bruk. Gieneke lider mindre av lekkasjer og søvnen hennes har blitt bedre. Dessuten føles selve omsorgen mer behagelig nå. «Jeg har alltid syntes det var så upersonlig. Nattskiftet vekket meg, presenterte seg og gikk umiddelbart og sjekket om jeg var våt. Det er ikke det at jeg er flau over det, men det føles bare ikke personlig. Nå trenger de ikke å gjøre det lenger, de får bare en melding fra buksene mine.»
Gieneke er veldig fornøyd med sitt smarte inkontinensprodukt og snakker ofte om det: «Det er ikke det at jeg snakker om det i lunsjen», sier hun og ler. «Men hvis folk stiller spørsmål om det, har jeg ikke noe imot å fortelle hvordan det fungerer.»
Diana merker også forbedring, selv om det fortsatt er utfordrende å implementere denne nye måten å jobbe på: «På dagtid er det fortsatt vanlig å jobbe med endrede rutiner, selv om vi bare kan se på telefonen når det er nødvendig å skifte. Men det betyr at vi må holde et øye med telefonene våre.»